Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Lublin. Rok dworca metropolitalnego. Sukces czy niewykorzystany potencjał?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
14-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Lublin. Rok dworca metropolitalnego. Sukces czy niewykorzystany potencjał?
Grzegorz Rekiel
Minął rok od otwarcia dworca metropolitalnego w Lublinie. Miasto odtrąbiło sukces, ale nie brakuje głosów, że potencjał obiektu nie został w pełni wykorzystany.

Mowa o obiekcie powstałym obok dworca PKP. Dworzec autobusowy Lublin to trzykondygnacyjny budynek o powierzchni użytkowej ok. 18 tys. m2 z garażem podziemnym typu Park&Ride dla 174 samochodów. W pobliżu obiektu zlokalizowane są perony dla autobusów i busów. W niedalekiej odległości od dworca, wykonano obszerny parking ze 122 miejscami postojowymi dla autobusów i busów oczekujących na odjazd.

Aktualnie na dworcu metropolitalnym operuje ponad 85 przewoźników, a ich liczba rośnie. Już wkrótce około 40 kolejnych będzie korzystać z nowoczesnego obiektu. Z Dworca Lublin można dojechać do wielu miejscowości w Polsce, ale też za granicą: Bonn, Lyonu, Etretatu, Budapesztu, Marsylii, Pragi, Gdańska, Torunia, Wetliny, Ustrzyków Dolnych czy do Ukrainy. Dworzec oraz jego okolice obsługują 23 linie komunikacji miejskiej oraz dodatkowo linia nocna N3.

– Rok temu Dworzec Lublin przywitał pierwszych pasażerów. Był to ważny, historyczny moment dla naszego miasta i całego regionu, ponieważ zyskaliśmy wyjątkową przestrzeń komunikacyjną. Od tamtej pory sukcesywnie zwiększamy jej funkcjonalność, by jak najlepiej odpowiadała na potrzeby mieszkanek i mieszkańców oraz wszystkich osób odwiedzających Lublin. W ciągu ostatnich 12 miesięcy udało nam się zrealizować zamierzone cele i sprawnie przeprowadzić proces uruchamiania nowego obiektu oraz przenosin przewoźników do lokalizacji w dzielnicy Za Cukrownią – powiedział Tomasz Fulara, zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju.

Niewykorzystany potencjał?

Nie wszyscy podzielają entuzjazm Fulary. Nie brakuje jgłosów, że potencjał obiektu nie został w pełni wykorzystany. Część przewoźników nadal korzysta ze starego dworca przy ul. Ruskiej. Wiosną tego roku „Dziennik Wschodni” opublikował nagranie opustoszałego dworca, sugerując, że inwestycja jest niewypałem. Odwiedziliśmy dworzec w poniedziałek, 13 stycznia wieczorem. Na peronach stało tylko kilka autobusów.
Sytuacja ma się jednak poprawić. - Termin przenosin przewoźników na nowy dworzec metropolitalny w Lublinie został ustalony do końca lutego 2025 roku - powiedział kilka tygodni temu Piotr Breś, wicemarszałek województwa lubelskiego. Część osób twierdzi jednal, że ta data nie jest realna.

Ogromna inwestycja

Budowa Dworca wraz z przebudową układu komunikacyjnego w jego rejonie, to najważniejszy komponent projektu Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020.

Całkowita jego wartość to prawie 340 mln zł, z czego ponad 195 mln zł stanowi dofinansowanie z funduszy europejskich. Poza budynkiem dworca, projekt unijny obejmował także budowę nowego zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca ’80 do ul. Dworcowej oraz budowę łącznika ul. Dworcowej i al. Piłsudskiego, jak również rozbudowę ul. Krochmalnej o parking dla autobusów i busów oczekujących na odjazd z Dworca Lublin.

Każdego dnia z dworca korzysta od 6 do 10 tysięcy pasażerów (średnio 8 tys.), którzy podróżują w ponad 70 kierunkach krajowych i międzynarodowych. Mogą skorzystać z poczekalni zlokalizowanej na pierwszym piętrze. Obsługę dworca pełnią kasy komunikacji miejskiej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej. Do dyspozycji podróżnych są punkty gastronomiczne, automaty z przekąskami, toalety, bagażownia, stacje ładowania urządzeń mobilnych oraz obszerny parking podziemny działający w systemie Park&Ride.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lublin ponawia przetarg na hybrydowe autobusy przegubowe

Komunikacja

Lublin ponawia przetarg na hybrydowe autobusy przegubowe

Przemysław Farsewicz 31 grudnia 2024

Niewydolny układ drogowy przy przystanku Lublin Zachodni

Przestrzeń

W Lublinie niebawem ma ruszyć przebudowa al. Unii Lubelskiej

Przestrzeń

W Lublinie niebawem ma ruszyć przebudowa al. Unii Lubelskiej

Przemysław Farsewicz 07 listopada 2024

Wodorowy Arthur Bus na ostatniej prostej

Komunikacja

Wodorowy Arthur Bus na ostatniej prostej

UM Świdnik 21 października 2024

Znamy datę otwarcia Dworca Metropolitalnego  w Lublinie

Przestrzeń

Znamy datę otwarcia Dworca Metropolitalnego w Lublinie

Redakcja/inf. pras. 30 listopada 2023

Budowa Dworca Metropolitalnego w Lublinie znacznie opóźniona

Przestrzeń

Zobacz również:

Lublin ponawia przetarg na hybrydowe autobusy przegubowe

Komunikacja

Lublin ponawia przetarg na hybrydowe autobusy przegubowe

Przemysław Farsewicz 31 grudnia 2024

Niewydolny układ drogowy przy przystanku Lublin Zachodni

Przestrzeń

W Lublinie niebawem ma ruszyć przebudowa al. Unii Lubelskiej

Przestrzeń

W Lublinie niebawem ma ruszyć przebudowa al. Unii Lubelskiej

Przemysław Farsewicz 07 listopada 2024

Wodorowy Arthur Bus na ostatniej prostej

Komunikacja

Wodorowy Arthur Bus na ostatniej prostej

UM Świdnik 21 października 2024

Znamy datę otwarcia Dworca Metropolitalnego  w Lublinie

Przestrzeń

Znamy datę otwarcia Dworca Metropolitalnego w Lublinie

Redakcja/inf. pras. 30 listopada 2023

Budowa Dworca Metropolitalnego w Lublinie znacznie opóźniona

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5